Skip to Main Content
It looks like you're using Internet Explorer 11 or older. This website works best with modern browsers such as the latest versions of Chrome, Firefox, Safari, and Edge. If you continue with this browser, you may see unexpected results.

RUQuest: FAQ

FAQ - Lenen & reserveren

Lenen, reserveren, aanvragen

  • Hoe log ik in?
    klik rechtsboven op Inloggen.
    S-nummer of U-nummer:
    Kies Log in with your S- or U-number (Radboud University students and employees
    Z-nummer:
    Kies Log in with your Z-number (Radboudumc employees)
    Externen met lenerspas:
    Kies Log in with your personal email address (external users)
    (inloggen met e-mailadres en wachtwoord. Eerste keer? Klik wachtwoord opnieuw instellen en volg de stappen.)

  • Hoe krijg ik een overzicht van mijn geleende/gereserveerde boeken?
    Log hiervoor in in RUQuest, klik op Mijn account rechtsboven, en kies voor Uitgeleend of Aanvragen. Kijk op het tabblad Verlengen, reserveren, aanvragen voor meer informatie.

  • Hoe kan ik de uitleentermijn van mijn boek verlengen?
    Je leentermijn wordt automatisch elke 28 dagen verlengd tot maximaal 10 keer, indien er geen reservering voor het boek is. Is het boek gereserveerd, dan krijg je een mail dat je het boek binnen 7 dagen moet inleveren.
    De knop Items verlengen in Mijn Account hoef je niet te gebruiken.

  • Inloggen lukt niet, wat nu?
    Neem contact met ons op via Ask Your Librarian of kom langs bij een van onze bibliotheeklocaties.

  • Is er in het Gymnasion ook een bibliotheek van de RU?
    Nee, enkel een magazijn. Als er Gymnasion staat bij je gewenste boek, dan kun je het dus aanvragen via de knop Request item.

  • Kan ik een overzicht krijgen van boeken die ik eerder heb geleend?
    Nee, RUQuest bewaart geen informatie over boeken die je eerder geleend of aangevraagd hebt. Dat is vanwege de privacywetgeving niet toegestaan.

  • RUQuest is standaard ingesteld in het Engels. Kan ik het veranderen naar Nederlands?
    Je kunt onderaan op elke pagina in RUQuest de taal aanpassen en dus ook naar Nederlands.

  • Kan ik artikelen aanvragen via RUQuest?
    De meeste artikelen zijn online toegankelijk, omdat de Universiteitsbibliotheek veel digitale abonnementen heeft op wetenschappelijke tijdschriften. Is een artikel niet online beschikbaar, maar wel gedrukt in Nijmegen aanwezig, dan kan je de tijdschriftjaargang ter inzage aanvragen via RUQuest. Je kunt ook artikelen aanvragen buiten de Radboud Universiteit, zie voor meer informatie de website Aanvragen elders en de Handleiding IBL.

FAQ - zoeken & vinden

Zoeken en resultaten bewaren in RUQuest

  • Hoe kan ik zoeken op titel of auteur?
    Als je een titel wil zoeken zet je ti: voor de titel en als je een auteur wil zoeken au: voor de auteursnaam. Meer zoeksleutels vind je onder het tabblad Zoektips.

  • Wat betekent titel frase of auteur frase in het geavanceerd zoekscherm?
    Op die manier zoek je naar de exacte woordcombinatie in een speciale titel- of auteurslijst die nog onvolledig is. Gebruik voor exacte woordcombinaties dus liever dubbele aanhalingstekens: ti:"tandeloze tijd"  of au:"herman finkers".

  • Waarom vind ik geen e-books als ik filter/zoek op mijn bibliotheeklocatie?
    E-books in RUQuest zijn ondergebracht onder de algemene Radboud Universiteit filter. Als je e-books wilt zoeken, laat dan het vinkje bij Radboud Universiteit staan. 

  • Hoe kan ik RUQuest gebruiken voor uitgebreide zoekacties?
    Via Geavanceerd zoeken kun je een zoekactie opbouwen. Zie het tabblad Artikel (Geavanceerd) voor meer informatie. Voor uitgebreide zoekacties op vakgebied bieden specialistische databases vaak meer mogelijkheden.

  • Wat kan ik doen als ik teveel resultaten krijg?
    Je kunt je zoekresultaten in de linkerkolom filteren op taal, publicatiejaar, soort publicatie etc. Ook kun je bij Geavanceerd zoeken meer termen invullen en deze combineren met de AND-operator.
    Gebruik de filter 'wetenschappelijke discipline' liever niet.

  • Kan ik mijn zoekgeschiedenis bewaren?
    Wanneer je bent ingelogd in RUQuest bestaat er de mogelijkheid je zoekopdracht te bewaren. De knop vind je rechts boven de resultatenlijst. Opgeslagen zoekopdrachten vind je terug onder Mijn account bij Opgeslagen zoekopdrachten.

  • Hoe kan ik zoeken met behulp van filters?
    De mogelijkheid om filters toe te passen vind je in de linkerkolom op het scherm met zoekresultaten. Wanneer je een of meerdere filters hebt geselecteerd kun je deze bewaren voor een volgende zoekactie door Filters behouden aan te vinken. Wil je geen filters meer gebruiken? Klik dan op de knop Filters wissen. Alle filters worden hierdoor verwijderd.

  • Kan ik zoekresultaten opslaan?
    Ja. Zorg dat je ingelogd bent en kies voor 'opslaan' bij de gewenste treffers. Ze staan dan in Opgeslagen items (knop rechtsboven de resultatenlijst). Je kunt hier maximaal 100 treffers toevoegen. Let op: deze worden alleen opgeslagen tot het einde van je sessie! Om ze permanent op te slaan gebruik je bij Opgeslagen items de optie Lijst aanmaken. Zo maak je een persoonlijke lijst. Die wordt wel bewaard en is verbonden aan je RUQuest-account.

  • Kan ik de Opgeslagen items bewaren?
    De titels onder Opgeslagen items blijven niet bewaard. Deze verdwijnen zodra je je browser sluit of wanneer je een tijd inactief bent in RUQuest. Je kunt deze items wel exporteren. Je kunt ook een Persoonlijke lijst maken: selecteer de gewenste items in Opgeslagen items en klik op Lijst aanmaken om een persoonlijke lijst te maken. Deze blijft wel bewaard en vind je onder Mijn account.

  • Wat betekent Downloadable archival material?
    Downloadable archival material (Nederlands: Te downloaden archiefmateriaal) zijn publicaties die zijn opgenomen in de Radboud Repository. Bij al deze publicaties staat een knop online toegang. Deze leidt echter niet altijd naar de volledige tekst. https://repository.ubn.ru.nl/