Open Educational Resources

Deze library guide (libguide) is primair bedoeld voor docenten van de Radboud Universiteit, die zich willen verdiepen in de mogelijkheden van open leermaterialen om hun onderwijs mee te verrijken.

MOOCs

MOOC staat voor Massive Open Online Course: een online cursus waarvoor iedereen ter wereld zich mag inschrijven. Deelname is gratis. Sommige MOOCs kun je in eigen tempo volgen, andere worden live aangeboden. Een MOOC vergt zelfstudie, volgers worden getoetst, en ontvangen soms een (digitaal) certificaat. Een MOOC is daarmee meer dan een digitale verzameling van hoorcolleges.

De Radboud Universiteit faciliteert vooralsnog niet in het opzetten van een MOOC. Desalniettemin hebben verschillende Radbouddocenten input geleverd als (gast)docent bij MOOCs van andere instellingen. Sommige Radbouddocenten zijn zelfs initiator en trekker van MOOCs die elders  worden gehost. Hieronder enkele voorbeelden:

Voorbeeld 1: Miracles of Human Language

Prof. dr. Marc van Oostendorp is hoogleraar Nederlands en Academische Communicatie aan de Radboud Universiteit. Voor zijn aanstelling in Nijmegen werkte hij onder andere voor de Universiteit Leiden. Daar zette hij de MOOC Miracles of Human Language op. Marc over de aanvankelijke twijfel en het uiteindelijke succes van deze MOOC:

They [Leiden University] were a bit hesitant about that, but then, at some point, they thought “we want to do that as well” and I made a MOOC. It turned out to be very big and is still running. It has about 150,000 participants. The title is Miracles of Human Language, it is a MOOC on Coursera. You can still follow it if you want. It was a big pleasure to make an introductory course for such a large group.

Voorbeeld 2: New Business Models - Working together on Value Creation

Prof. dr. Jan Jonker is emeritus hoogleraar Duurzaam Ondernemen aan de Faculteit der Managementwetenschappen. Hij ontwikkelde de MOOC New Business Models - Working together on Value Creation. Deze MOOC is in eigen tempo te volgen en begeleidt deelnemers stap-voor-stap om een duurzame Business Model op te zetten. De MOOC wordt ondersteund door een open access handboek, getiteld Organizing for Sustainability - A Guide to Developing New Business Models.

Over het handboek:

'This book will be of interest to students studying the development of business models, sustainable management, innovation, and value creation. It will also be of interest to executives, and professionals such as consultants or social entrepreneurs seeking further education.'