Skip to Main Content

Documenten in handen krijgen: RUQuest FAQ

Tips voor het opsporen van de volledige teksten van publicaties

FAQ - Lenen & reserveren

Lenen, reserveren, aanvragen

  • Hoe log ik in?
    klik rechtsboven op Inloggen.
    S-nummer of U-nummer:
    Kies Log in with your S- or U-number (Radboud University students and employees
    Z-nummer:
    Kies Log in with your Z-number (Radboudumc employees)
    Externen met lenerspas:
    Kies Log in with your personal email address (external users) (inloggen met e-mailadres en wachtwoord. Eerste keer? Klik wachtwoord opnieuw instellen en volg de stappen).
     
  • Hoe krijg ik een overzicht van mijn geleende/gereserveerde boeken?
    Log hiervoor in in RUQuest, klik op je naam en kies vervolgens voor mijn account. Kijk op het tabblad Verlengen, reserveren, aanvragen voor meer informatie.
     
  • Hoe kan ik de uitleentermijn van mijn boek verlengen?
    Je leentermijn wordt automatisch elke 28 dagen verlengd tot maximaal 10 keer, indien er geen reservering voor het boek is. Is het boek gereserveerd, dan krijg je een mail dat je het boek binnen 7 dagen moet inleveren.
    De knop 'verlengen' in 'Mijn Account' hoef je niet te gebruiken.
     
  • Er staat een knop 'wachtwoord wijzigen' in mijn account. Werkt dat?
    Deze knop werkt NIET voor studenten en medewerkers van de RU/Radboudumc. Deze is alleen bedoeld voor externe leners zonder een S-, U- of Z-nummer.
     
  • Inloggen lukt niet, wat nu?
    Neem contact met ons op via Ask Your Librarian of kom langs bij een van onze bibliotheeklocaties.
     
  • Is er in het Gymnasion ook een bibliotheek van de RU?
    Nee, enkel een magazijn. Als er Gymnasion staat bij je gewenste boek, dan kun je het dus aanvragen via de knop Request item.
     
  • Kan ik een overzicht krijgen van boeken die ik eerder heb geleend?
    Nee, RUQuest bewaart geen informatie over boeken die je eerder geleend of aangevraagd hebt. Dat is vanwege de privacywetgeving niet toegestaan.
     
  • RUQuest is standaard ingesteld in het Engels. Kan ik het veranderen naar Nederlands?
    Je kunt onderaan op elke pagina in RUQuest de taal aanpassen en dus ook naar Nederlands.

Artikelen aanvragen via RUQuest

  • Kan ik artikelen aanvragen via RUQuest?
    De meeste artikelen zijn online toegankelijk, omdat de Universiteitsbibliotheek abonnementen heeft op wetenschappelijke tijdschriften. Is een artikel niet online beschikbaar, maar wel gedrukt in Nijmegen aanwezig, dan kan je de tijdschriftjaargang ter inzage aanvragen via RUQuest. Je kunt ook artikelen aanvragen buiten de Radboud Universiteit, zie voor meer informatie de website Aanvragen elders.

FAQ - zoeken & vinden

Zoeken en resultaten bewaren in RUQuest

  • Hoe kan ik zoeken op titel of auteur?
    Als je een titel wil zoeken zet je ti: voor de titel en als je een auteur wil zoeken au: voor de auteursnaam. Meer zoeksleutels vind je onder het tabblad Zoektips.

  • Wat betekent titel frase of auteur frase?
    Op die manier zoek je naar de exacte woordcombinatie in een speciale titel- of auteurslijst die nog onvolledig is. Gebruik voor exacte woordcombinaties liever dubbele aanhalingstekens: ti:"tandeloze tijd"  of au:"herman finkers".

  • Waarom vind ik geen e-books bij mijn locatiebibliotheek?
    E-books in RUQuest zijn ondergebracht onder de algemene Radboud Universiteit filter. Als je een e-books wilt zoeken laat het vinkje bij Radboud Universiteit staan. 

  • Hoe kan ik RUQuest gebruiken voor uitgebreide zoekacties?
    Via Geavanceerd zoeken kun je een zoekactie opbouwen. Zie het tabblad Artikel (Geavanceerd) voor meer informatie. Voor uitgebreide zoekacties op vakgebied bieden specialistische databases vaak meer mogelijkheden.

  • Wat kan ik doen als ik teveel resultaten krijg?
    Je kunt je zoekresultaten in de linkerkolom filteren op taal, publicatiejaar, soort publicatie etc. Ook kun je bij Geavanceerd zoeken meer termen invullen en deze combineren met de AND-operator.
    Gebruik de filter onderwerp liever niet.

  • Kan ik mijn zoekgeschiedenis bewaren?
    Wanneer je bent ingelogd in RUQuest bestaat er de mogelijkheid je zoekopdracht te bewaren. De link vind je linksboven op het scherm. 

  • Hoe kan ik zoeken met behulp van filters?
    De mogelijkheid om filters toe te passen vind je linksboven op het scherm. Wanneer je een filter hebt geselecteerd kun je deze bewaren voor een volgende zoekactie. Wil je geen filters meer gebruiken? Klik dan op de reset knop. Alle filters worden hierdoor verwijderd.

  • Kan ik zoekresultaten opslaan?
    Ja. Zorg dat je ingelogd bent en kies voor 'opslaan' bij de gewenste treffers. Ze staan dan in Mijn items. Let op: deze worden alleen opgeslagen tot het einde van je sessie! Selecteer de gewenste items in Mijn items en klik op "Lijst aanmaken"om een Persoonlijke lijst te maken. Een persoonlijke lijst wordt wel bewaard en is gebonden aan je RUQuest account.

  • Kan ik Mijn items bewaren?
    Je kunt Mijn items niet bewaren. Deze verdwijnen zodra je je browser sluit. Je kunt deze wel exporteren. Je kunt ook een Persoonlijke lijst maken: Selecteer de gewenste items in Mijn items en klik op "Lijst aanmaken"om een Persoonlijke lijst te maken.

  • Wat betekent Downloadable archival material?
    Downloadable archival material zijn publicaties die zijn opgenomen in de Radboud Repository. Bij al deze publicaties staat een access online knop. Deze leidt echter niet altijd naar de full text. https://repository.ubn.ru.nl/