Het opslaan van data gaat over het veilig opstaan van onderzoeksdata terwijl je ermee werkt. Het archiveren van data gaat over het opslaan van data nadat je onderzoeksproject afgerond is vanwege wetenschappelijke integriteit. In sommige gevallen zal je de data willen delen om deze te kunnen hergebruiken nadat je project is afgerond. Dit laatste is niet gebruikelijk voor studenten, Wanneer dit wel van toepassing is op je data dan moet je dit in detail overleggen met je begeleider.
Veilige opslag is belangrijk, of je nu met persoonsgegevens werkt of niet. Het voorkomt namelijk dataverlies en datalekken. Het delen van persoonsgegevens moet sowieso worden vermeden. Wanneer je opslaglocatie geen functionaliteit heeft voor het delen van data kan je SURFfilesender gebruiken. Als het absoluut noodzakelijk is om persoonsgegevens te delen via SURFfilesender, schakel dan bestandsversleuteling (file encryption) in.
Voorkeur:
Alternatieven:
Gebruik GEEN:
Voor meer informatie over veilige opslag klik hier (ICT)
Waarom moet je data archiveren?
Na afronding van je onderzoeksproject is het belangrijk om je data te archiveren in het kader van wetenschappelijke integriteit. Door je data te archiveren, zijn ze controleerbaar voor anderen (bijvoorbeeld voor je begeleider of tijdens audits). Deze datasets worden niet openbaar gemaakt of gedeeld met andere onderzoekers, maar zijn alleen toegankelijk voor mensen zoals je begeleider. Zorg er na archivering voor dat je alle versies van je data die zich nog ergens anders bevinden verwijderd, bijvoorbeeld op een lokale drive van je laptop. |
Welke data moet je archiveren?
Archiveer alle data die relevant en noodzakelijk zijn voor een buitenstaander om je analyse en conclusies te kunnen reproduceren. Als je twijfelt over welke data je moet archiveren, bespreek dit dan met je begeleider.
Het is een goede gewoonte om documentatie toe te voegen aan je data. Deze documentatie beschrijft je data en zorgt ervoor dat je dataset over een paar jaar nog steeds begrijpelijk is. De bestanden die idealiter in een dataset moeten worden opgenomen, zijn:
NB: Zoals hierboven beschreven, moeten persoonsgegevens die je niet nodig had voor je conclusies zo snel mogelijk worden verwijderd (zoals e-mailadressen van participanten) en niet worden gearchiveerd om de privacy van je participanten te beschermen.
Waar moet ik data archiveren?
Bespreek met je begeleider of docent waar je je data moet archiveren
NB: Data van het RadboudUMC kan niet in RIS for Students of in een werkgroepmap gearchiveerd worden.
Het openbaar delen van data is geen standaardprocedure voor onderzoeksprojecten van studenten. Als je onderzoek echter wordt gepubliceerd en/of je begeleider en jij denken dat je data waardevol kunnen zijn voor hergebruik, dan zijn er verschillende opties die je kunt verkennen. Praat met je begeleider over je mogelijkheden.
DO'S
DON’TS
Een dataset die je deelt voor hergebruik mag geen persoonsgegevens bevatten (tenzij dit vereist is voor een tijdschriftpublicatie en je specifieke toestemming hebt gekregen van participanten om dit te doen en als je facultaire ethische commissie dit heeft goedgekeurd). Een dataset die je openbaar deelt zal daardoor vaak anders zijn dan een dataset die je voor wetenschappelijke integriteit hebt gearchiveerd. Voor wetenschappelijke integriteit moet je bijvoorbeeld meestal ruwe data archiveren. Vaak mag je deze gegevens echter niet openbaar delen. Bij het verzamelen van bijvoorbeeld geluidsopnamen van deelnemers archiveer je deze voor de wetenschappelijke integriteit. Wanneer je echter je data openbaar wil delen voor hergebruik dan kan je hoogstwaarschijnlijk alleen anonieme transcripten delen en niet de audiobestanden zelf.
Dataset title: Good arguments or a charming narrator? Exploring a text’s persuasiveness through eye-tracking
Student: Sanne Huisman (s123456)
First supervisor: dr. Lisa Begeleider
Second reader: dr. Ton Lezer
Short summary
This dataset contains all relevant data files for the thesis Good arguments or a charming narrator? Exploring a text’s persuasiveness through eye-tracking, written by Sanne Huisman to obtain the degree of Bachelor of Arts and conclude the bachelor’s programme International Business Communication at Radboud University. This research was conducted at the CLS Lab in the spring of 2019 and supervised by dr. Lisa Begeleider and dr. Ton Lezer.
The goal of this thesis was to explore the persuasiveness of a text as a function of the quality of the presented arguments as well as the likability of the person making these arguments. While persuasiveness is often measured with questionnaires, we explored whether persuasiveness is also reflected in eye movements. A total of 78 participants took part in this study.
Dataset structure
This dataset contains a total of 8 files as well as two zip folders:
References
McCroskey, J. C., & Teven, J. J. (1999). Goodwill: A reexamination of the construct and its measurement. Communications Monographs, 66(1), 90-103. doi: https://doi.org/10.1080/03637759909376464