LCC: Collectie-indeling De Verdieping: Uitleg van de plaatsing in de boekenkast

Hoe werkt de LCC-indeling en hoe vind je een boek in De Verdieping (CB)?

Video met uitleg

In deze (Engelstalige) video van de Yavapai College Library wordt in minder dan 2 minuten uitgelegd hoe je een LCC-code leest, en hoe je een boek met LCC-code in de kast vindt.

Zoek een boek in RUQuest

Zoek je een specifiek boek, of een boek over een bepaald onderwerp? Kijk in RUQuest, de zoekmachine voor de collectie van de Radboud Universiteit. Meer weten? Bekijk de handleiding van RUQuest.

Boek gevonden? Schrijf de signatuur op.
Op de Home page van deze gids vind je de indeling van de collectie in De Verdieping.
In dit voorbeeld zoek je de letter Z op in de plattegrond.

Let op: Andere collecties in de CB

Niet alle boeken in de Centrale Bibliotheek staan in De Verdieping (het souterrain).
Er staan ook boeken in de Leeszaal (LZ), en in de gesloten magazijnen (Closed Stacks). Deze boeken zijn ook te vinden in RUQuest. Let dus goed op welke locatie er vermeld wordt in RUQuest.

• Boeken in de leeszaal kun je zelf uit de kast halen (maar zijn niet uitleenbaar).
  • Boeken uit de gesloten magazijnen kun je aanvragen via RUQuest.

Hoe is die code opgebouwd?

De signatuur / LCC-code is het 'adres' van het boek in de bibliotheek.
De code bestaat uit meerdere regels:

1e regel: Letter(s); de hoofdrubriek

2e regel: Cijfers; soms bevat deze een punt

3e regel: Letter en een decimaal (soms 2x)

4e regel: Jaartal

Wat betekent die code?

In het geval van het voorbeeldboek Making the list - A cultural history of the American bestseller, 1900-1999 van Michael Korda:

Z1033.B3 - K67 2001

Z = Bibliotheekwetenschappen en bibliografie
​Wat direct na de Z volgt, zorgt voor verdere specificatie op onderwerp (dit kunnen letters en/of cijfers zijn)
​In dit geval: 1033.B3 = General bibliography - Special classes of books - Bestsellers
K67 verwijst naar auteur of, bij redactiewerk, naar titel (auteur Korda)
2001 is het jaar van publicatie

Boek gevonden in de kast?

De boeken staan op onderwerp bij elkaar. Heb je je boek gevonden? Bekijk dan ook de andere boeken op deze plank. Wellicht vind je hier nog meer relevante literatuur.